Att skapa en lektionsplan

Du har ett ämne och du har skapat en kurs. Du vet hur innehållet ska se ut och nu är det dags att gå ner på detaljnivå: lektionsplanen

Du har ett ämne och du har skapat en kurs. Du vet hur innehållet ska se ut och nu är det dags att gå ner på detaljnivå, att planera lektionerna.


För att skapa en kurs som verkligen uppfyller sitt mål gäller det att vara strategisk med lektionsplaneringen. Varje lektion är som en bit i ett pussel. För att nå kursmålet behövs alla bitar på rätt plats.


Som expert inom ditt ämne har du sannolikt full koll på omfattningen av din kurs. Nu gäller det att få ut det till eleverna. Ett sätt att göra detta är att ha kursplanen med dig när du planerar en lektion. Det gör att eleverna får lära sig bit för bit av ett större sammanhang. Det gör också att kunskapen fastnar på ett mer effektivt sätt. Men innan du ger dig in i själva planeringen, ta en stund och fundera över dina mål med varje enskild lektion. Till din hjälp får du tre nyckelfrågor.


1. Vad vet eleverna redan?


Vilka grundläggande kunskaper kan du förvänta dig att dina elever redan har? Vilken kunskap har du förmedlat i tidigare lektioner? Känner eleverna till alla begrepp som behövs för att förstå dagens genomgång? Finns det några luckor att fylla innan du går vidare? Dessa tre frågor är utgångspunkten för varje lektion.


2. Vad behöver eleverna lära sig idag?


Ska eleverna lära sig om riskhantering i en specifik situation, eller ska de kunna räkna ut Pythagoras sats? Vilken specifik kunskap eller färdighet vill du att de ska få med sig? Sätt ett enda mål för just den här lektionen. Kom ihåg att hålla det enkelt. Om ämnet är för komplext kanske du ska överväga att dela upp det i ännu mindre lektioner.


3. Vilket är det bästa sättet att ge eleverna informationen?


När du har satt det färdiga målet för lektionen kan det vara bra att fundera över hur du bäst ska delge informationen till dina elever. Paketeras informationen bäst genom en video eller är det bättre att säga det med text och bild? Kan du använda dig av diagram eller grafer? Kanske är en praktisk aktivitet det bästa i sammanhanget?


Fundera över hur du förklarar så att dina elever inte bara förstår informationen i sig, utan också det stora sammanhanget. Det är nyckeln för att de ska kunna använda sin nya kunskap när kursen är över. När du har dessa principer i ryggen är det dags för att sätta dem i arbete i din lektionsplanering.


Inled varje ny lektion med tre steg


  1. Ägna en minut åt att gå igenom den senaste lektionen.
  2. Ge en överblick över vad dagens lektion kommer att innehålla.
  3. Berätta för eleverna vad de kommer ha lärt sig efter lektionens slut.


Ett tips är att fundera om något från tidigare lektioner är applicerbart på dagens. Det är alltid bra att dra kopplingar mellan gammalt innehåll och nytt. På det viset hjälper du dina elever att bygga ihop alla pusselbitar. Faktum är att det handlar om mer än att bara summera eller berätta vad eleverna ska förvänta sig - det är en strategisk princip inom utbildning.


Förklara ny information

Detta kan vara den viktigaste delen av varje lektion. Försök att vara så tydlig och grundläggande du bara kan när du ska förklara ny information. Ett sätt är att ge många exempel. Om vi säger att kursen handlar om ekonomi kan du använda dig av apelsiner och äpplen för att förklara abstrakta sifferproblem. Försök dock att inte bara använda hypotetiska exempel utan också konkreta vardagssituationer, oavsett kursämne.

Det finns en mängd olika sätt att ta till sig ny information. Vissa lär sig bäst genom att lyssna, andra genom att läsa och ytterligare en grupp genom det de ser. På grund av detta kan det vara bra att ha variation i hur du presenterar nytt material.


Övning ger färdighet

Efter att du gett eleverna ny information är det viktigt att de får möjlighet att omsätta sin nya kunskap i praktiken. Dels gör det att kunskapen fastnar bättre och dels hjälper det eleverna att bemästra innehållet från dagens lektion, innan det är dags för nästa. Genom praktiska inslag där eleverna eventuellt kör fast blir det också tydligt vilka delar av teorin som de inte förstod.


Bedömning

I vissa lägen kan du behöva göra en bedömning av elevernas kunskap. Även om det inte är något du behöver göra efter varje lektion kan det vara ett bra verktyg för att stämma av elevernas förståelse vid viktiga kursmål. Det kan vara ett quiz, en övning eller kanske en inlämningsuppgift.


Ta med dig dessa frågor inför bedömningar:

Vilken kunskap eller färdighet från den här lektionen är nödvändig för att eleven ska klara kursen?

Finns det någon fakta från den här lektionen som eleverna behöver påminnas om för att den ska fastna?


Nu har du en mängd bra principer för att kunna sätta ihop en lektionsplan.

Läs också om hur du skapar engagerande kursinnehåll här.

Stor som liten, hos oss är du i gott sällskap.

Testa gratis i 30 dagar. Inget kreditkort krävs för att skapa ett testkonto.

Kom igång med Add Wisdom

Det är gratis dom 30 första dagarna. Inga hard feelings om du inte vill fortsätta sen, vi lovar. Skapa ett testkonto eller boka en digital presentation, oavsett är du snabbt igång. Inget kreditkort krävs.

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.

🍪

Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så god upplevelse som möjligt

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.