Ska du skapa din första webbkurs? Undvik vanliga misstag

Att skapa en webbkurs passar alla som vill jobba smart och effektivt eftersom den i många fall kan utföra delar av ditt jobb nästan lika...

Att skapa en webbkurs passar alla som vill jobba smart och effektivt eftersom den i många fall kan utföra delar av ditt jobb nästan lika bra som om du själv vore på plats. Vägen till den färdiga kursen är däremot inte alltid helt rak.


Här listar vi några vanliga misstag vid skapandet av din första webbkurs - samt ger dig tips på hur du kan undvika dem. Läs, lär och lycka till!

Det är vanligt att man i skapandet av sin första webbkurs tänker "gör jag det här verkligen rätt?". Sanningen är att det inte finns något korrekt svar på frågan. Du måste prova dig fram själv och se vad som fungerar för just dig. Men det finns några vanliga fallgropar som man gärna ska försöka undvika från början.


Finns det ett intresse för kursen?

Det första du bör fråga både dig själv och andra är "finns det ett intresse för min kurs?". Det är vanligt att man i skapandet av sin första webbkurs inte involverar sina potentiella kunder utan istället arbetar i ensamhet för att sedan lansera kursen när den är klar. Det är även lätt att man har större fokus på själva utformningen och utseendet snarare än innehållet i kursen. I slutändan är det bra, kompetenshöjande kurser som har ett långsiktigt värde snarare än tekniken för att leverera dem. Fokusera därför först på att din kurs ska lösa ett verkligt problem, därefter kan du börja fokusera på tekniken som krävs för att presentera innehållet.


Avgränsa dig

Självklart vill man att ens kursdeltagare ska lära sig så mycket som möjligt av den webbaserade kursen. Men ofta ger färre ämnen bättre innehåll. Komplicera det inte. Om du har 10 huvudämnen och 30 underämnen så kan målet med din kurs vara för brett. Det är då bättre att skapa fler kurser än en. Innan du börjar skapa innehåll till din kurs måste du därför skapa en översikt över kursens mål. En riktigt bra webbkurs har ett enda mål och hjälper kursdeltagaren att möta just det målet.


Paketera ditt innehåll rätt

Ett vanligt misstag som man ofta ser i webbkurser är att kursmaterialet inte är tillräckligt intressant och enkelt för kursdeltagare att ta till sig. Detta kan bero på trist paketering, långa videoklipp eller ett svårhanterligt användargränssnitt. Genom att använda lättsamt språk med få upprepningar är det heller inte lika stor sannolikhet att du förlorar dina kursdeltagares intresse. De bästa webbkurserna är pedagogiska, engagerande och enkla att använda. Att erbjuda kursmaterial i multimediaformat är även bra för att kunna möta personer med olika inlärningsstilar.


Var personlig

Som mottagare upplever vi ofta att digital information levererad från större aktörer sker genom automatisering. Automatisering kan göra fantastiska saker, men din fördel som mindre aktör är faktiskt att du kan vara personlig med dina kursdeltagare. Både i din kurs genom att använda ett personligt kroppsspråk i videos, en trevlig tonalitet, inkludera kommentarsfält, men även efteråt när dina kursdeltagare deltar i den. Du kan kontrollera om de slutför aktiviteter, är engagerade och gör framsteg. Kontakta dem över mejl eller telefon för att visa att du bryr dig om deras utveckling.


Genom att göra små personliga gester som att skicka dem ett handskrivet "Tack" när de fyller i en kurs så kan du vinna trogna och hängivna kursdeltagare. När du har 5 nöjda kunder kan du börja tänka på hur du får 50 deltagare till, men du kan inte gå direkt från 0 till 50 kursdeltagare. All heder åt automatisering, men det kan med fördel införas vid ett senare tillfälle när din kurs tagit fart.

Stor som liten, hos oss är du i gott sällskap.

Testa gratis i 30 dagar. Inget kreditkort krävs för att skapa ett testkonto.

Kom igång med Add Wisdom

Det är gratis dom 30 första dagarna. Inga hard feelings om du inte vill fortsätta sen, vi lovar. Skapa ett testkonto eller boka en digital presentation, oavsett är du snabbt igång. Inget kreditkort krävs.

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.

🍪

Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så god upplevelse som möjligt

Kostnadsfri presentation

Ett helt föruttsättningslöst möte där vi tillsammans går igenom plattformen och dess funktioner.